måndag 18 juli 2011

nära-vatten-upplevelse

Har gjort något som jag inte gjort förr.
Har gjort något som jag absolut kommer att göra igen.
Jag är fast.

Vi har paddlat kajak.

HELT
FANTASTISKT!

Som
BALSAM
FÖR
SJÄLEN!

D J U P T in i själen!

Vi hyrde kajaker via Guide Natura (Piteå Kajakcentral) och styrde vår Jungfrutur från Västra Kajen, via västra sidan om Fårön, ut mot Näsudden och sen vidare till Borgarudden (Sandön) där vi hyrde en liten stuga.

Spelade boule på en icke-boulebanan, där jag (JAG JAG JAG!!) vann ena matchen med 13-4!
Under tiden beskådade en hyfsat överförfriskad man som "låst sig ute" och försökte väcka frun genom att banka på dörrar och fönster. Frun vaknade inte (eller ville inte släppa in karln...?), däremot lyckades han väcka killen i grannstugan som nog inte blev alltför glad...

Första dagen paddlade vi 13 km i soligt men rätt blåsigt väder. Det tog ca tre timmar. Men vi tog det lugnt, njöt av varje paddeltag...
Vissa stunder gick det rätt grov sjö och eftersom detta var premiärturen vågade jag inte ha kameran "osäkrad" utan den var nerstoppad i vattentät påse. Man vet ju aldrig om man lyckas hålla sig kvar i kajaken eller inte... :)

Men kajakerna var stabila, så efter första dagens drabbning, en trevlig kväll på campingen och en skön natt hade vinden mojnat så jag vågade ha kameran nära till hands.

Här ska vi precis starta vår färd tillbaka till Piteå. Nästan helt spegelblankt...
För vissa var det lite för grunt för att kunna paddla ut från stranden.
Tur man är liten ibland :)
Sådärja
UNDERBART!
Här ser man Piteås "stolthet" KAPPA spotta ut sin rök.
Bra att kunna ta sikte mot så man inte paddlar vilse bland alla öar :)
(fast vi hade kartor med!)

Ca 8 km dit.
Öppet hav åt andra hållet.

LOVELY
Lite vattenblomster :)
Nästan framme där vi startade 24 timmar tidigare.
Skönt att passa på att vila lite under tiden "nån" måste envisas med att fota hela tiden :)
Eller som Em sa då hon såg bilderna: "LIGGER man i dem?"
Ett helt underbart dygn.

Ni som inte provat paddla - GÖR DET!

~~¤¤**¤¤~~

Inga kommentarer: