lördag 8 november 2008

fyra år - och kär

Det finns många härliga tankar hos en nybliven fyraåring tydligen...

Följande samtal ägde rum för några månader sedan, när M nyss fyllt fyra år.

Jag: Godnatt, sov gott, jag älskar dig M.

M: Godnatt. Jag älskar dig också.

(en stunds tystnad)

M: ALLA älskar nån...

J: Ja, så kanske det är.

M: Fast Sokrates och Gneis älskar inte nån. (katterna)

J: Tror du inte? Men vi älskar ju dem iaf.

M: Ja... Man KAN älska båda
(nickar övertygande)

J: Ja. Man kan ju älska många, så många man vill.

M: Jag älskar N (dagiskompis, mer om det finns att läsa
här)

J: Ja jag vet det.

M: Jag är faktiskt KÄÄÄÄR i honom.

J: Jaha?

M: Fast.... (funderar lite...) det går ju inte... vi har ju inte gjort SÅ...

J: Vad?

M:
Dansat och pussat. Som man GÖÖÖR när man är kär. Det VEEEET du väl??
(ser på mig med stora ögon som säger, HALLÅ nog VET du väl??)

J: Jaha... gör man? Men man kan vara kär utan att dansa och pussa nån också.

M: Jaha...

(tystnad)

M: Veeeet du, om man pussar nån, då kommer det ut hjärtan. Såhär (visar med handen hur det flyger hjärtan från hjärtat ut i en cirkel runt i rummet)

J: Oj, det låter väldigt fint.

M: Mmmm, det ÄR det!


************

Senare kom vi på att hennes "hjärtan som flyger" antagligen härstammar från nåt hon sett på tv när de visat
Eva & Adam.

2 kommentarer:

Terése sa...

Så fint, så fint.

Jag har numera bevittnat dessa 'pusslekar'. Både på dagis, och på nolias scen, när de skulle ha sitt uppträdande. Pojkarna har det tufft.

= D

Jokai ~ aka Victoria sa...

:) Jasså du har fått se det live... Förstår att de inte har det lätt, pojkarna där...