fredag 28 november 2008

obs! livsfarlig väg!

Nu har jag ju redan avslöjat att jag "gillar" att klaga... eller iaf säga min åsikt och försöka få andra att hålla med mig :)
(för jag har ju alltid rätt, eller hur? Så måste det ju vara...)

Så... jag fortsätter i samma spår, och delar med mig av en åsikt jag skickade in till Kommunen via ett formulär på kommunens hemsida, till Synpunkten.

Det handlade om bristen av cykel- och gångväg utefter hela Källbogatan mellan centrum och vårat bostadsområde. När de gjorde om gatan där (ca två år sedan) gjorde de gatan SMALARE (??), men på nåt vis "glömde" de bort alla cyklister, gående, rullatorare, barnvagnsförare, småbarnscyklister osv osv.

Jag fick ett fint svar av Teknik & Gatuchefen (vilket jag uppskattar mycket, tack för det!)
Ni kan läsa svaret nedan, men se först på denna MYCKET talande bild. Såhär ser det ut dagligdags på vägen.
Observera att detta är i dagsljus. Sänk ljusstyrkan på dataskärmen, kisa med ögonen och föreställ er samma scenario i skymning/mörker så inser ni att katastrofen skulle kunna vara obehagligt nära.
Riktigt skrämmande obehagligt nära. Ryser bara vid tanken...

Svaret jag fick:

Hej Victoria,

Först och främst vill jag tacka för ditt mail och beklaga att svaret dragit ut på tiden. Jag har varit i kontakt med ansvariga projektledare och enhetschefer för att kunna ge dig ett så uttömmande svar som möjligt.

Jag kan förstå din frustration över det du anser vara onödiga projekt, men som förvaltning och väghållare tvingas vi ha ett bredare fokus, en större bild, än vad som många gånger är tydligt för allmänheten.

När Källbogatan byggdes om var det tyvärr inte genomförbart att bygga en gång- och cykelväg efter den gatan pga för många utfarter från villatomter. Däremot är trafiksäkerhetsåtgärder i form av avsmalning och gupp genomförda efter den norra delen av Källbogatan.
Det ligger i vår plan att smalna av Sundsgatan och använda den som gång- och cykelväg för anslutning Annelund och centrum. När det kan genomföras är dock inte politiskt beslutat ännu. Vi har äskat pengar under flera års tid men det har strukits i de politiska prioriteringarna.

När ombyggnad av gator och vägar sker beror till största delen på vatten- och avloppsledningsnätets ålder. När den ekonomiska livslängden på dessa nått sitt slut byggs både vatten- och avloppsledningsnät samt gata om.
Den slutgiltiga prioriteringsordningen beslutas av våra politiker i Teknik- och servicenämnden.
Solbackagatan och Månskensgatan kommer alltså att byggas om när den ekonomiska livslängden på VA-ledningarna nått sitt slut. När detta sker är än så länge inte planerat.

I bostadsområden har Teknik & Gatukontoret börjat ta bort trottoarer av följande skäl:
- Snöröjningen går att genomföra bättre och billigare och med mindre plogskador.
- Gatans livslängd ökar. Diken avvattnar gatukroppen och ökar dess stabilitet.
- Av ekonomiska skäl. Om en gata med trottoarer ska asfalteras om måste också kantstenen läggas om, eftersom även kantstenen sätter sig när det blir sättningar i beläggningen. Dessutom är asfaltering av trottoarer betydligt dyrare per kvm, pga att trottoarer är smala och inte kan läggas med samma typ av asfaltläggare.

Kolmilavägen är avsmalnad och delen som ser ut som trottoar är en del av gång- och cykelvägnätet som sammanbinder centrala stan med musikhögskolan.
Vår strävan är ett sammanhållet gång- och cykelvägnät med god tillgänglighet till skolor och offentliga anläggningar. Anslutningar från bostadsområden är därför inte högst på prioriteringslistan.
En separat gång- och cykelväg på denna del av Kolmilavägen var inte möjlig att bygga pga fjärrvärmeledningar i gatan.

Vi har en begränsad budget och vi tvingas prioritera hårt bland många olika nödvändiga projekt och har många aspekter att ta hänsyn till, som för allmänheten inte alltid är så tydliga eller lätta att förstå.

Jag tar till mig dina synpunkter inför vårt framtida planeringsarbete men jag kan däremot inte lova att prioriteringen kommer att ändras.

Vänliga hälsningar

Åsa Öberg
Teknik & Gatuchef

Slutligen vill jag bara säga att jag verkligen uppskattar att få personliga svar på synpunkter som är inskickade via Synpunkten.
(hrmpf... ja... jo... jag har skickat in synpunkter tidigare också... OCH fått fina svar!)

Inga kommentarer: